Fusie tussen IRL en Champ Car geen ‘done deal’

9 02 2008

Eergisteren publiceerde Robin Miller zijn “Is Open-Wheel Peace Finally at Hand?” op SpeedTV, het startschot voor verhitte speculaties omtrent de toenadering tussen de Indy Racing League en Champ Car. Kevin Kalkhoven en Gerald Forsythe hebben heel de winter ontkend dat er onderhandeld werd met Tony George, maar gisteren werd duidelijk dat er wel degelijk over concrete voorstellen van George wordt gesproken.

Uit de mediatieke tornado die gisteren over het internet raasde, was het niet makkelijk de juiste stand van zaken te destilleren. Te beginnen met de aanstichter ervan, Robin Miller, een nochtans gerespecteerd autosportkenner die de laatste weken wel vaker een loopje nam met journalistieke waarden als integriteit en objectiviteit.  Inconsistente verklaringen van IRL en Champ Car eigenaars en woordvoerders maakten het zaakje alleen maar onduidelijker.

Op dit moment kunnen we alleen maar besluiten dat van een overeenkomst geen sprake is, hoewel Indycar insiders nog altijd geloven in de aankondiging van een fusie midden volgende week. Tony George is dit weekend afgereisd naar Japan om met de Honda-bazen een nieuwe datum te vinden voor de race op Motegi, zogezegd een van de laatste obstakels in het fusie-proces.

‘Fusie’ is trouwens een totaal verkeerde term voor het soort ‘hereniging’ waar George nu op aanstuurt. ‘Overname’ is een betere term: Champ Car zou immers gewoon ophouden te bestaan, de Indy Racing League is alleen geïnteresseerd in de aantrekkelijkste races en team-driver combinaties van de CCWS. Of het Amerikaanse open-wheel racing hiervan beter wordt, is zeer twijfelachtig. Een eengemaakte formule zonder races op fraaie circuits als Laguna Seca, Road America of Mont-Tremblant, en zonder de machtige Panoz DP01 wagens, het zou een fameuze achteruitgang betekenen.

Wellicht gaan IRL en Champ Car in 2008 gewoon hun eigen weg. Het huidige fusie-voorstel is niet alleen onaanvaardbaar voor de meeste Champ Car teams, het is ook niet haalbaar. Het nieuwe IRL-seizoen start immers al op 29 maart op de Homestead-Miami Speedway, zes weken volstaan nooit voor nieuwe teams om vertrouwd te geraken met Dallara chassis, Honda motoren en oval-configuraties.


Acties

Information

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s