IndyCar lonkt naar Europa

22 12 2008

Is er nog plaats voor dromen… in volle crisistijd? Als het van Tony George afhangt, blijkbaar wel.  In een interview met Dave Lewandowski op IndyCar.com schetste de CEO van de IRL zijn toekomstplannen voor de IndyCar Series.

George ziet vanaf 2013 ruimte voor een tweede IndyCar kampioenschap. Dat zou kunnen totstandkomen, ofwel in de vorm van een winterkampioenschap (naar analogie met de A1GP), ofwel middels licensing. Het is bij deze licensing-formule dat George naar Europa kijkt. George maakt de vergelijking met de American Le Mans series, die ook gecreëerd werd naar het beeld van een overzees moederkampioenschap.

‘IndyCar Europe’ of  ‘European IndyCar’, hoe levensvatbaar is het allemaal? In de huidige economische omstandigheden is het een onderneming die gedoemd is om te mislukken. Maar over vijf jaar kan het klimaat helemaal anders zijn. Bovendien kan Ecclestone onvrijwillig een handje toesteken: hoe meer hij met zijn protserige F1-kermis de Arabische woestijnen en de Aziatische rijstvelden gaat opzoeken, hoe meer ruimte er ontstaat voor andere topklasses op de historische circuits in Europa.

Mogelijk is ook een nieuwe toekomst weggelegd voor de ovals van Rockingham en Lausitz. Destijds speciaal aangelegd voor de organisatie van CART-races, maar amper gebruikt, en vandaag al in een semi-vervallen staat. Ook Zolder en Assen hebben iets om naar uit te kijken: na de gesmaakte passage van Champ Car in 2007 hebben die twee Benelux-circuits alle redenen om zich kandidaat te stellen voor de ontvangst van een nieuwe American-style raceklasse.

Afwachten maar, 2013 dat is nog zo’n 1500 keer slapen.


Acties

Information