Ferrari en de toekomst van de Formule 1

22 05 2009

Ferrari dreigt ermee de F1 te verlaten indien de FIA niet terugkomt op zijn plannen om een budgetlimiet in te voeren. De ontevredenheid van Ferrari over het beleid van Max Mosley is niet nieuw. De eerste geruchten over een mogelijke terugtrekking van de Scuderia dateren al van vorig jaar toen de FIA zijn plannen voor de ‘standaardmotor’ bekendmaakte. Het conflict tussen Ferrari en de FIA lijkt inmiddels naar een hoogtepunt te gaan. Deze week nog probeerden de Italianen via juridische weg de ‘budget cap’ ongedaan te maken, voorlopig tevergeefs.

Een Formule 1 zonder Ferrari: is het denkbaar? Moeilijk, want Ferrari is de enige renstal die alle seizoenen heeft meegemaakt, hoewel het de allereerste grand prix in Silverstone op 13 mei 1950 miste. Ferrari is haast synoniem voor F1. Als Ferrari afscheid neemt van de F1 zal er een grote leemte ontstaan, een leemte die niet zal kunnen worden opgevuld door weinig bekende potentiële nieuwkomers als Epsilon Euskadi, Formtech of Campos Racing. Mogelijk blijft Formule 1 bestaan, maar zonder Ferrari zal het veel van haar aantrekkingskracht en prestige kwijtspelen. Een deel van het publiek zal niet langer geïnteresseerd zijn in de F1, en belangrijke sponsors zullen afhaken.

Het ongenoegen van Ferrari over de ‘cost cap’ van 40 miljoen pond (op jaarbasis) staat gelijk met het verzet tegen een ‘two-tier’ F1. Teams die zich vanaf 2010 aan de budgetbeperkingen houden, krijgen van Mosley verregaande technische vrijheden. Andere teams, voornamelijk de grote constructeurs die niet onmiddellijk geneigd zijn te downsizen, worden gepenaliseerd met strikte technische regels. Mosley wil de F1 laten evolueren van “intellectual constraint and financial freedom” naar “financial constraint and intellectual freedom”.

Indien het tot een exit van Ferrari uit de F1 zou komen, rijst de vraag welke serie daar de vruchten van zal plukken. Op dit moment lijkt de oprichting van een ‘piratenserie’ niet erg waarschijnlijk. Ook een vlucht naar de IndyCar Series in de States is niet aan de orde, hoewel Enzo Ferrari al in 1986 dreigde met een dergelijk scenario. Alleen Le Mans Series en ALMS zijn op korte termijn een alternatief voor grote merken die hun know-how buiten de F1 wensen te etaleren.


Acties

Information