Renault bekent schuld maar wordt niet bestraft

24 09 2009

Hoe kan het dat Renault niet gestraft wordt nadat het zijn schuld heeft bekend in een van de grootste schandalen uit de geschiedenis van de F1? Simpel: omdat de FIA het zich niet kan permitteren om alweer een grote constructeur te verliezen. Om correct te zijn: de World Motor Sport Council van de FIA heeft Renault twee jaar met uitstel geschorst. In de praktijk stelt die maatregel niets voor, de voorwaardelijke straf is gewoon een mooie deal tussen Renault en de FIA.  

Even terug naar Singapore, 28 september 2008. Renault-rijders Alonso en Piquet Jr. bevinden zich na een ondermaatse kwalificatiesessie slechts op een vijtiende en zestiende positie op de startgrid. Teambaas Flavio Briatore, technisch directeur Pat Symonds en Nelsinho Piquet beramen een plan voor een vrijwillige crash door de Braziliaan. Die crash zou een safety car situatie moeten veroorzaken waardoor Fernando Alonso, die een vroege pitstop heeft gepland, aan de leiding van de grand prix moet komen. Het plan lukt en Alonso sleept een onverwachte zege binnen. 

De F1-geschiedenis staat bol van schandalen en controverses,  en met crashgate is de F1 nog een weerzinwekkend verhaal rijker. Voor het eerst werd een piloot aangemaand – en stemde de piloot ermee in – om doelbewust een crash te veroorzaken, met gevaar voor toeschouwers, andere rijders, en zichzelf. Oudgedienden als Niki Lauda, Jacky Stewart en Hans Stuck hebben zich ongemeen heftig uitgelaten over crashgate. Begrijpelijk, want het opzettelijk veroorzaken van een crash is een compleet respectloze daad ten aanzien van een generatie van F1-piloten die in een tijdperk hebben gereden waarin haast elk incident onmiddellijk levensgevaar inhield.


Acties

Information