Nieuwe F1-teams staan voor zwaar debuutseizoen

17 01 2010

USF1, Virgin Racing, Campos Meta en Lotus staan als nieuwe F1-teams voor een huizenhoge opgave. De vier newbies kampen met een structurele onderfinanciering en het is maar de vraag hoeveel van hen daadwerkelijk op de grid zullen staan bij het seizoensbegin op 14 maart in Bahrein. Bernie Ecclestone heeft al herhaaldelijk laten verstaan dat hij een of twee teams niet ziet opdagen.

Lotus F1 Racing is de minst onzekere debutant. De Maleisische constructie heeft met Mike Gascoyne een gerenommeerd technisch designer in huis en beschikt daarnaast met Jarno Trulli en Heikki Kovalainen over twee ervaren piloten. Het team greep echter naast een sponsorship deal met Petronas, zodat Tony Fernandes en zijn Air Asia voorlopig de enige geldschieters blijven.

Richard Branson maakt zich sterk dat zijn team het seizoen kan rondkomen met een budget van 40 miljoen pond. Het design van de Virgin wagen is revolutionair, want Nick Wirth laat de windtunnels links liggen en kiest resoluut voor de CFD-technologie. De recente vervanging van teambaas Alex Tai door John Booth leidde tot nieuwe speculaties omtrent de aandeelhouders van het team. 

USF1 heeft zich bij monde van teamchefs Ken Anderson en Peter Windsor al vaak moeten verdedigen ten opzichte van de sceptici. Midden januari is nog geen enkele rijder gecontracteerd. Het team heeft ook nog geen titelsponsor kunnen bekendmaken. Met een testdebuut op Barber Motorsports Park wordt alsnog gehoopt de belangstelling van het Amerikaanse bedrijfsleven te wekken. De vraag rijst of de in Charlotte ontwikkelde wagen ooit het Amerikaanse continent zal verlaten.

Voor Campos Meta lijken de dagen nu al geteld. Het Spaanse team heeft de bouw van zijn chassis toevertrouwd aan Dallara, maar kan de rekeningen niet langer betalen. Mogelijk krijgt het team nog voor de seizoensstart een nieuwe eigenaar. In dat verband zijn reeds de namen van Zoran Stevanovic en Tony Teixeira gevallen.


Acties

Information