Voorspellingen aan de vooravond van nieuw F1-seizoen

7 03 2010

Het seizoen 2010 krijgt één van de sterkste line-ups van de afgelopen decennia. Vier wereldkampioenen, waaronder de terugkerende Michael Schumacher, nemen het tegen elkaar én tegen coming man Sebastian Vettel op. Maar één week voor de start van het nieuwe F1-seizoen in Bahrein blijft het moeilijk om een topfavoriet voor de wereldtitel aan te duiden.

De F1-teams moesten het de voorbije winter stellen met een beperkt aantal testdagen en dus dienen de testresultaten met de nodige korrels zout te worden geïnterpreteerd. Ferrari, Williams en Toro Rosso reden de meeste kilometers, maar op het einde van de testsessies in Jerez en Barcelona toonde McLaren zich telkens het snelst. De toekomstige wereldkampioen zal moeten gezocht worden bij Ferrari, McLaren, Mercedes of Red Bull. Williams, Toro Rosso en Sauber zouden tijdens het seizoen voor een occasionele verrassing kunnen zorgen.

De impact van de reglementswijzigingen blijft nog een groot vraagteken. Vanaf 2010 mag er tijdens de race niet meer worden bijgetankt, waardoor de wagens bij de start het gewicht van een volle brandstoftank – tot 250 liter – moeten meesleuren. De zuinige motoren van Renault en Cosworth bieden een voordeel. Toch blijft het koffiedik kijken welke teams en wagens het best omgaan met het veranderende gewicht tijdens de race. De keuze van het juiste rubber wordt belangrijker dan ooit. Het gebruik van een zachte compound kan interessant zijn tijdens de kwalificaties, maar is af te raden in combinatie met het hoge gewicht bij het begin van de race. Voer voor de wedstrijdstrategen dus.

Het verschil tussen de gevestigde teams en de nieuwe teams is zorgwekkend. Virgin Racing en Lotus rijden vier à vijf seconden per ronde trager dan de topteams. HRT verscheen nog niet op de baan maar het valt te verwachten dat zij in een aanvangsfase niet veel beter zullen doen. Met zes bewegende chicanes is het opletten geblazen voor de frontrunners : op relatief korte omlopen gaan zij de backmarkers minstens drie keer moeten dubbelen. Ook dat kan tot onverwachte wedstrijdwendingen leiden.


Acties

Information