DRS : artificieel maar onmisbaar

24 05 2011

Een van de belangrijkste nieuwigheden in het F1-seizoen 2011 is het Drag Reduction System, kortweg DRS. DRS staat voor een beweegbare achtervleugel die tot doel heeft het inhalen te bevorderen. Met het DRS kan de rijder in een achtervolgende wagen binnen bepaalde limieten de flap van de achtervleugel bewegen om op die manier downforce en drag te verminderen, met een verhoging van de topsnelheid als gevolg. DRS is de feitelijke vervanger van de F-ducts uit het seizoen 2010. Ook bij het F-duct systeem werd de luchtstroom op de achtervleugel veranderd om op die manier een hogere topsnelheid op rechte stukken te bewerkstelligen.

Na vijf wedstrijden is het tijd voor een eerste evaluatie. Het aantal inhaalbewegingen ligt in het seizoen 2011 merkelijk hoger dan in voorgaande jaren. De introductie van DRS, samen met de terugkeer van KERS en de komst van Pirelli als nieuwe F1-bandenleverancier, hebben hun doel niet gemist. Teams, rijders en publiek reageren tevreden. De nieuwe reglementen hebben een einde gemaakt aan jaren van suspensloze hogesnelheidsprocessies.

Toch is er ook kritiek op het Drag Reduction System. Ondermeer Nick Heidfeld liet al verstaan geen voorstander te zijn van uitvindingen die het racen op artificiële wijze bevorderen. De meeste critici van het systeem hebben het moeilijk met het verbod om de beweegbare vleugel te gebruiken in een leidende positie, waardoor de achtervolger van een te groot voordeel zou genieten. De voorbije races hebben ook duidelijk gemaakt dat de effectiviteit van DRS in hoge mate wordt bepaald door de keuze en de lengte van de DRS-zones. In Melbourne en Barcelona dient er bijgesleuteld te worden, in Shanghai en Istanboel werkte het systeem zeer doeltreffend.  

Voor de GP van Monaco heeft de FIA het gebruik van DRS in de tunnel verboden. Logisch dat de FIA in een eerste jaar een continuë bijstelling van het gebruik van DRS nastreeft. Een afschaffing is zeker niet aan de orde, want intussen onmisbaar voor het spektakel.


Acties

Information